annikaensanne.reismee.nl

Yogyakarta

Zoo daar zijn we weer.. Hier een uitgebreid reisverslag per dag in Yogyakarta.

Dag 1: donderdag

Na een korte nacht stonden we rond negen uur op voor het ontbijt. Het was een kleine zaal met wat schalen warm eten ( rijst, kip, groenten en omelet) en een broodrooster met toast. En wat kon je erop doen: hagelslag, pasta of jam.. Lekker Westers dus!

Op het terras zou ons spectaculaire zwembad zijn, dus wij snel onze bikini aan gedaan en naar boven gelopen. En dat was niet gelogen.. Met een mooi uitzicht over Yogyakarta! Dus wij hadden ons ingesmeerd, duikje genomen als het te warm werd en wat tijdschriften gelezen. Na een paar uur hadden we het wel gehad en wilden we naar het centrum om dingen te bekijken.

We wilden naar het Kraton, het paleis van de sultan. Maar toen we bij de receptie vroegen om een taxi daar naartoe werd het ons afgeraden omdat het bijna dicht zou gaan. Wij zo eigenwijs als we zijn toch in de taxi gestapt en gezegd dat we daar naartoe wilden. Nou kon onze chauff een beetje Engels en vertelde hij ons ook dat het krap zou worden om op tijd te komen dus wilde hij ons wel naar Prambanan brengen want dat was wel nog open. En nu was het niet meer zo warm en stond de zon al wat lager, dus mooiere foto's. Vooruit dan maar haha..

Prambanan is een hindoeïstische tempel waar men bedekte kleding moet dragen. Echter bleek het minder streng dan verwacht en verruilden we al snel onze sjaals voor een korte broek. Behalve de tempels, die heel mooi waren, waren we zelf ook weer een attractie op zich. We mochten als filmsterren weer op de foto.

Eenmaal terug in het hotel vroegen we de receptioniste om restaurant tips. We kwamen uit bij een super schattig klein Vietnamees restaurantje. Eenmaal de menu kaart bekijken werden we alleen maar blijer. We konden namelijk heel luxe een drie gangen menu (lees: loempias, rode curry, pad Thai en overheerlijke chocolade lava cakejes) voor super weinig geld eten. Hmmm.. Onze dag kon niet meer stuk (dachten we). Eenmaal in de hotelkamer zagen we hoe erg wij verbrand waren. Dat wordt minstens 3 dagen geen zon meer..

Dag 2: vrijdag

Vandaag wilden we dan eindelijk naar het Kraton en een nieuwe batterij kopen voor Annika's telefoon. We werden geadviseerd naar een shopping mal te gaan. Dit bleek Eem heuse Amerikaans winkelcentrum van marmer dat pure luxe uitstraalde. Mijn god wat was dat een apart gezicht. Zo groot en chic hebben we die niet in Nederland. Alles hadden ze er, behalve een batterij.. Op naar een volgende LG shop, maar voordat we hierheen gingen vielen de ogen van Sanne meteen op een sushi tent, dus daar hadden we als tussendoortje even een california rol besteld. Op het dakterras hebben we daarna nog een heerlijke ice cappuccino gedronken en toen op weg naar de andere shopping mall. Eenmaal aangekomen zagen we het personeel net weggaan op scooters, maar vertelden ons dat ze zeker de hebben en pas na 2u open gaan in verband met bidden.

Om niet weer de Kraton te missen, besloten we daarheen te gaan. In de taxi kreeg Annika een helder moment en herinnerde ze zich dat de receptioniste had verteld dat het Kraton op vrijdag maar tot 13:00 uur open zou zijn omdat iedereen dan zou gaan bidden. ( het was op dat moment 12:50 uur haha) wat hadden we toch een geluk vandaag. Het bleek alleen niet zoals we hadden verwacht: Kraton was slechts een mooi versierde overkapping. Na 5 minuten te hebben rondgelopen gingen we richting de hoofdstraat (Malioboro). Op weg daarheen werden we door diverse locale aangesproken dat we daar niets moesten kopen, omdat toeristen veel te veel geld betalen voor kwalitatief slechte producten. Een van deze locals had ons naar een idyllische markt gestuurd waar we allebei een Sarong hebben gekocht, welke we de dag eens nodig zouden hebben voor Borobodur. Helaas bleef hij ons volgen en konden we hem moeilijk afwimpelen. Toen dit eenmaal gelukt was hebben we 35 minuten rondgelopen in de hitte op zoek naar een taxi (waar zijn die als je ze nodig hebt?) maar ons vervolgens beloont met een duik in het zwembad en een etentje bij de welbekende Vietnamees.

Dag 3: zaterdag

Vandaag stond Borodubur op het programma. Via ons hotel hadden we een privé chauffeur geregeld die ons om 03:45 uur zou komen ophalen en we 12u lang tot onze beschikking zouden hebben. De eerste stop was na ruim een uur bij een heuvel, die we beklommen om vervolgens de zonsopgang te bekijken. Erg exclusief was dit niet, want we deelden de heuveltoppen met nog zo'n 100 anderen. En dan was het wachten op de zon... Rond 5:15 uur begonnen de eerste stralen te komen en uiteindelijk rond 5:45 uur was het goed zichtbaar. Nadat de zon volledig was opgekomen reden we de heuvel af naar de welbekende Borobodur tempel (Unesco werelderfgoed lijst net als Pramabanan) waar we profiteerden van de studentenkorting en de sarong snel om onze heupen wikkelden. Na een korte wandeling in het toeristische park kwamen we aan bij de tempel waar wij de nodige foto's en filmpjes van hebben gemaakt door de imposante klokken. Na een uur hadden we dit gezien en vervolgden de trip naar dit keer de LG store die open was en naar een zilverfabriek. In de zilverfabriek werd ons uitgelegd hoe zilveren sieraden worden gemaakt, waarbij elke werknemer een specifieke taak heeft. Zij showden hun werk en als afsluiter liepen we de zilverwinkel in, waar zilveren sieraden voor een prikkie gekocht kunnen worden.

Na deze 'tour' moesten nog enkele praktische zaken geregeld worden (informatiecentrum en bustickets naar Jepara), waarna we welverdiend een middagdutje deden in onze hotelkamer om de slaapuurtjes in te halen. S avonds spraken we af met 3 Brabanders die we tegenkwamen in Bandung om hen ons hotel en Vietnamees restaurantje te laten zien. Ondanks dat het moeilijk was om een biertje te drinken als afsluiter van de avond (vanwege geloof), waren zij zo enthousiast dat ze zelf ook van accommodatie gingen wisselen de dag erna.

Nu gaan we nog genieten van ons luxe hotel en bed. Morgen wederom vroeg opstaan want onze bus gaat om 7:00 uur vertrekken. De taxi komt om 6:00 uur en dan gaan we op weg naar Jepara. Daar gaat ons volgende avontuur weer beginnen.

Patty & Jaap en Maartje

Hoi dames, geniet nog van jullie mooie reis,
en met heel veel plezier.