annikaensanne.reismee.nl

Karimunjawa

Karimunjawa

Dag 1: Zondag

Zoals netjes vermeld op het ticket, vertrok de bus naar Jepara om 07:00u. Na een hobbelige rit van ruim 5.5u kwamen we aan bij ons hotel. We hadden geen hoge verwachtingen, maar de aanwezigheid van een nieuw gebouwd zwembad beviel ons enorm toen we na ruim 5km lopen door Jepara tot op ons bot bezweet waren. Doordat er geen ATM te vinden was die Maestro accepteerden, konden we voor deze afstand geen taxi betalen en moesten we de laatste centjes gebruiken voor een locale rijstmaaltijd. Het dorp Jepara is erg klein en rustig (wat we overigens heerlijk vonden na de drukte in Yogyakarta en Bandung), wat vooral draait om de haven met de Ferry naar Karimunjawa (het eiland waar wij ook heen gingen de dag erna). Vandaar dat wij als blanken weer een bezienswaardigheid waren in de gebieden buiten de haven.

Na een Indonesische avondmaaltijd in het restaurant gingen we ook dit keer vroeg naar bed om de volgende ochtend fris en fruitig te starten.

Dag 2: Maandag

Vandaag was de dag om naar Karimunjawa te gaan. We konden niet wachten om te vertrekken en al het moois van het eiland te bewonderen, want iedereen die we tegenkwamen sprak zeer positief over deze plek. Om 8u spraken we af bij een restaurantje in de haven om onze tickets op te halen. Vanuit daar gingen we in de rij staan voor de Ferry, welke een uur later vertrok. We waren erg blij een primatourtje genomen te hebben, want de Ferry schudde hevig door en over de golven. Menig toerist zagen we naar de wc lopen..

Vanaf seconde 1 zagen we dat het eiland zo mooi was als gezegd. We gingen vol verwachting de Ferry terminal uit waar Jojo ons op stond te wachten. Hij bracht ons naar zijn huis waar we de komende nachten zouden verblijven. Het leuke is dat zijn vrouw Nederlands is en ons dus de nodige tips kan geven. Na een wandelingetje door het dorp en een lunch was het tijd om op de boot te gaan voor onze halve dag snorkeltour. We vertrokken richting een pittoresk eilandje waar we niet op gingen, maar de onderwaterwereld gingen bekijken. Tientallen gekleurde vissen en koraal kwamen we tegen. De dag werd afgesloten met een zonsondergang op een paradijselijk strand (lees: wit zand, lichtblauwe zee en veel palmbomen). De kokosnoot hebben we hier geproefd, maar vonden we allebei walgelijk, en de nodige foto's waren gemaakt zodat deze plek altijd in ons geheugen blijft.

Na de Tour werden we weer verwacht bij onze homestay waar we na een heerlijke douche aan een zelfgemaakt diner begonnen. Ook deze avond doken we snel ons bedje in met de wekker om 7uur.

Dag 3: Dinsdag

Het ontbijt, bestaande uit mie en ei, werkten we snel naar binnen, de bikini trokken we aan en de klodders zonnebrand werden op onze lichamen gesmeerd. Vandaag zouden we de hele dag op Tour gaan. Om half 9 vertrokken we allereerst naar een eilandje. Totaal tegen onze verwachting in zaten hier veel haaien en wilden ze dat we ermee gingen zwemmen. Dit zagen we eerst niet zitten, maar na enige tijd besloten we er om in te gaan. Het beviel ons beter om naar de beesten te kijken vanaf de waterkant. De volgende stop was eenzelfde eiland als de dag ervoor. Hier gingen we wederom snorkelen en zagen we vele vissen en koraal. Dit keer had Annika haar gopro bij, dus alle ervaringen kunnen we met jullie delen na onze trip.

De lunch vond plaats op een wonderschoon paradijsje. De strandjes en zee waren mooier dan we konden dromen. Het was dan absoluut geen straf om hier te lunchen en lekker te luieren. Na het heetste van de dag hadden we nog een laatste stop om te snorkelen en werd ook deze dag afgesloten met een zonsondergang vanaf het strand. Ondanks dat we telkens ingesmeerd waren met factor 30 en de schaduw opzochten, zijn we weer verbrand. Maar ach.. Het wordt bruin zeggen ze altijd toch?!

Morgen gaan we weer met de Ferry naar Jepara en van daaruit met de bus terug naar Yogyakarta. Donderdag gaan we de volgende Tour doen. Wat dit zal zijn lezen jullie over enkele dagen. SPANNEND!!

ome ron en tante an

Heerlijk al die verhalen, je leest gewoon hoe jullie genieten. Veel plezier nog!

Agnes en Frank

Vanuit Nederland, waar het ondertussen al een paar dagen regent, zitten wij volop te genieten van jullie reisverhalen. Geniet er van!