annikaensanne.reismee.nl

Tour South of Bandung

Hallo iedereen,

Na een nachtje in ons super deluxe hostel te hebben geslapen, hadden we besloten om bij het ontbijt (7u 'S ochtends) maar te vragen hoe we naar Kawah Putih konden komen. We hadden namelijk gelezen dat dit de 'Witte parel van Java' werd genoemd, dus leuk om te gaan bezoeken.

Aangezien onze man van het hostel geen Engels sprak hadden we het op een briefje geschreven en dat aan hem laten zien. Gelukkig was hij dan weer zo slim om een vriend te bellen die wel Engels spreekt. Hij bood ons een mooie trip aan met vanalles erbij en dan zouden we ook nog een privé chauffeur krijgen. Dat klonk ons als muziek in de oren. Hij zou er rond half negen zijn dus dan hadden we nog even tijd om onze spullen te pakken.
De taxi was gearriveerd en ja hoor, er zaten drie Nederlandse jongeren in, die ook die tour gingen maken. Helemaal leuk natuurlijk en ze kwamen nog uit Brabant (Tilburg) ook.
Auto vol geladen en gaan met die banaan. We zouden naar het zouden van Bandung gaan, daar de gids nog ergens onderweg ophalen en begin van de avond weer terugkeren.
Eerste stop was een oude brug waar we overheen konden lopen en dat gaf een prachtig uitzicht over een riviertje. (Was verder helemaal niet hoog dus Sanne had totaal geen last van haar hoogtevrees.......)

De tweede stop was bij een huisje waar ze bamboe tapijten en meubels maakten. We mochten mee om te kijken hoe dat in zijn werk ging en hebben uiteindelijk ook op de meubels mogen zitten. Een set kostte net zoveel als vijf keer naar de zonnebank in Nederland haha
Daarnaast zat een winkeltje waar tofu gemaakt werd, ook daar gingen we helemaal mee naar achter en daar waren twee mannen aan het werk. Super cool om te zien maar wel ontzettend zwaar werk. Bij het winkeltje aan straat lagen de gefrituurde tofu stukje die we mochten proeven en in combinatie met rijst was dit echt heerlijk. Een goed tijdstip voor het fruitmomentje.
De derde stop was bij de aardbei velden. Dit was niet zoals de thee of rijstvelden maar dit deden ze in plastic zakken. Ook stopten ze er uienplanten tussen zodat er geen beestjes op af zouden komen. Bovenaan stonden bungalows waar je kon lunchen. Onze schoenen uit en op een kussen in kleermakerszit zaten we aan een tafeltje. Op aanraden van onze gids bestelden we een bord met allerlei dingetjes. De kaart was namelijk in het Javaans dus we konden het toch niet lezen. En natuurlijk niet te ontbreken, een aardbeiensmoothie. Heerlijk zo vers van het land.

Daarna was het tijd voor het hoogtepunt van de dag: de Kawah Putih. Eerst een lange tocht door de bergen en vervolgens een slingerpad omhoog. De airco mocht niet meer aan want dan kwam de auto niet omhoog.
Van alles wat we daarover gelezen hadden was niks gelogen want het was echt een pareltje. Eerst een mooi uitzicht van bovenaf en toen liepen we om het meer heen. Als de zon door de wolken verscheen werd het water nog witter en kwam er een mooie damp vanaf.

We waren overigens wel de enige 'blanke' mensen daar dus we werden door iedereen aangekeken. En toen we naar de auto liepen wilden ze zelfs met ons op de foto. Een echte attractie, we zouden er waarschijnlijk nog rijk mee kunnen worden ook haha
Terug over het slingerpad en de berg weer af kwamen we uiteindelijk tussen de theevelden terecht. Dit was een landschap van wel 1200 hectare groot en eigendom van een Nederlander. Hoe ze dat zo mooi kregen was voor ons een raadsel maar wel leuk om daar tussendoor te lopen en mooie foto's te maken.
Om nog wat verkoeling te zoeken gingen we langs een spa. Wij waren alleen zo slim geweest om onze bikini niet mee te nemen dus we zouden daar dan wel wat kunnen huren. Nu moet je alleen het beeld van een super moderne spa meteen weer uit je hoofd zetten, want dat was het namelijk niet. Het leek een beetje op het Kwekkelstijntje in Rosmalen en er het water lag vol groene alg. Dat huren van iets was ook al kansloos want of het was een veel te klein Barbie badpak of een veel te grote mannen zwembroek. Wederom waren we wel weer een attractie want vijf blanken die het water in zouden gaan was niet de normaalste zaak van de wereld. Iedereen zat in de schaduw en was sowieso flink gesluierd. Dit was dan ook de domper van de dag.

Als allerlaatste van onze tour gingen we nog langs een koffie brouwerij. Je had een koffieplant en daar haalden ze de bonen vanaf, die werden opgegeten door wasberen en vervolgens weer uitgepoept. Dat werd dan weer gemalen tot poeder waar ze koffie van maakten. En ook dat werd uiteraard bij het winkeltje aan de weg geproefd.
Dit was het einde van onze eerste echte local tour op Java. De drie Nederlanders waar we deze dag mee door hebben gebracht waren zo gezellig dat we hebben afgesproken elkaar ergens tijdens onze reis nog te meeten. Dus dat is een leuk vooruitzicht.
Nu weer terug naar ons hosteltje en morgen gaan we met de trein naar yogyakarta.