annikaensanne.reismee.nl

Bali

Beste lezers,

De reden dat we niet meer zo fanatiek onze verhalen met jullie gedeeld hebben is puur om het feit dat we niet meer zulke spectaculaire dingen meemaken. Onze activiteiten bestaan voornamelijk uit relaxen en genieten van de omgeving.

Bali
We hadden bedacht om een paar nachten in Kuta door te brengen. Dat was het bruisende deel van het eiland en het wordt ook wel het Lloret de Mar onder de Australiërs genoemd. Dit heeft tot het gevolg dat het stikt van de restaurants met zowel Westerse prijzen (helaas) als Westerse gerechten, veel alcohol, veel surfers en een aangetast strand door al het toerisme.

Na een heerlijke nacht besloten we zondag te gebruiken als bij-kom-dag (waarna er velen volgden). Dit houdt in dat we de klodders zonnebrand op onze lichamen smeren en vaak herhalen na de diverse zwemsessies in de zwembaden van het hotel. Een college van Sanne zou diezelfde avond aankomen in hetzelfde hotel en besloten met z'n vieren een hapje te eten. Ook de dag erna bestond voornamelijk uit genieten in het zwembad en decadent doen in een beachclub.

Omdat er in het zuiden van Bali veel mooiere stranden zouden zijn, hadden we daar ook voor een paar nachten een homestay geboekt. In de taxi konden we niet wachten om onze nieuwe bestemming te ontdekken. Hoe verder we kwamen hoe slingerachtiger de wegen werden en we minder beleving zagen. Eenmaal aangekomen bij de straat van de homestay moesten we een donker steegje in waar twee jongens zaten te wachten. Heel vriendelijk, maar toen we vroegen hoe we naar het strand konden zei die dat er geen taxi in de omgeving zijn en dat hij ook geen brommers meer had (HOE KUNNEN WIJ ONS DAN VERPLAATSEN??). Eenmaal aangekomen in de kamer bleek dat we inmiddels toch luxepaardjes waren geworden. Ondanks het feit dat dit dezelfde kwaliteit (niet dus) en prijs kende als Bandung, accepteerden we dit keer niet een deur die niet op slot kan, dikke spleten boven en onder de muren/deuren, een vies bed (hol voor ongedierte) en de vieze geur. Als klap op de vuurpijl zat er een DIKKE GROTE VIEZE HARIGE ZWARTE spin in de badkamer. Annika rende zo snel ze kon naar de receptie en smeekte de receptionist om het weg te halen. Zoals je al raad, na belachelijk gemaakt te zijn dat we bang waren voor een spin (hallo, het is geen normale spin die we in Nederland kennen hoor), haalde hij het beest weg. We besloten wijselijk eerst te dineren in een nabijgelegen restaurant om daar te beslissen over het vervolg. En ja hoor, we besloten zo snel mogelijk weg te gaan met een slecht excuus (vriend was ons was aangereden, we weten dat we dit niet hadden mogen doen), zodat we zo snel mogelijk terug naar ons 4 sterren hotel konden in Kuta. Annika heeft nog voor elkaar gekregen dat we geld terug zouden krijgen van 1 van de 2 nachten. Nu moesten we nog een taxi vinden. Zoals aangegeven door de receptionist bleek dit inderdaad een onmogelijke opgave OF zouden we kei hare opgelicht worden. Gelukkig kwam na 5 min een privé chauffeur van 2 Australische meisjes die naar het vliegveld wilden. En wat een toeval, dat vliegveld is in Kuta op loopafstand van het hotel.

De volgende dag hebben we weer lekker relax aan het zwembad gelegen, Sanne heeft nog even een Balinese massage gehad en we hadden een privé chauff voor de volgende dag geregeld. De privé chauffeur zou ons alsnog naar het Zuiden van Bali rijden, zodat we deze gemiste plaatsen zouden verkennen. Na het avondeten zijn we een bar in gedoken waar we lekker cocktails hebben gedronken en een praatje gemaakt met Amerikaanse militairen die op missie in het Midden-Oosten en Afrika waren geweest en een tussenstop in Bali hadden voor ze weer naar huis gingen.

Om 9 uur stipt stond onze privé chauffeur klaar, waarna hij ons naar het eerste strand bracht: Jimbaran. Het staat bekend om de vele seafood restaurants en waar je savonds op het strand de zonsondergang kunt kijken. Daarna gingen we naar Balangan beach. Dit is een mooi wit strand vol ligbedjes en surfers (we dachten er al veel gezien te hebben in Kuta). Het laatste mooie strand was dat van Padang Padang (de favoriet van onze chauffeur). Daar moesten we zelfs entree betalen om vervolgens tussen de rotsen door een smalle weg naar beneden toe te lopen. Oja er zaten daar nog aapjes die stelen, dus hielden onze tassen stijf dicht. Eenmaal beneden kwam je uit in de baai tussen twee grote rotsen en lag het er bomvol met toeristen. Je moest uitkijken dat je niet op iemands handdoek stapte. Na genoeg stranden gezien te hebben, vervolgden we onze reis naar een tempel waar we de traditionele Balinese dans zouden zien. Dat konden we dan ook weer van ons lijstje afvinken. Daar aangekomen had het er een ontzettend mooi uitzicht over de oceaan, maar we moesten snel naar binnen want anders zou er geen plaatsje meer zijn om de show te aanschouwen. De tribunes werden propvol gestopt en er zaten drie rijen mensen in kleermakerszit op de grond. Hoe meer hoe beter leek het motto.

Om onze Balireis af te sluiten wilden we graag naar Sanur (het mooiere, minder toeristische Kuta) ontdekken, evenals Ubud. Ook dit hotel viel goed in de smaak en lag op 2 ,minuten lopen van de hoofdstraat. Toen we aan het rondlopen waren om een restaurant uit te zoeken, viel onze blik gelijk op een ultra moderne Sushi tent. Omdat alles er zo lekker uit zag, hebben we veel te veel besteld (Ja, onze ogen zijn groter dan onze magen) en ploften hierna uit elkaar. Niks anders dan uitbuiken op bed dan maar.

De volgende en laatste dag op Bali hadden we weer een driver. Dit keer naar Ubud. Helaas was het weer minder: regen. De tempel die we aan het bezoeken waren viel letterlijk in het water, want het kwam er met containers tegelijk uit. Gelukkig zaten we droog in de auto (nadat onze kleding al doorweekt was) en konden we naar de watervallen. Daarvoor moesten we een pad afleggen naar beneden. Vanwege het weer lieten we een zwemsessie buiten wegen. En nu door naar de koffieplantage. We hadden er al een gezien in Bandung, maar deze was nog leuker en mooier. We kregen uitleg hoe het allemaal in zijn werk ging, welke vruchten voor welke koffie gebruikt werden en daarna mochten we het nog allemaal proeven ook (15 stuks). Als laatste nog een grote tempel bezocht, die diverse baden had met heilig water. Vandaar dat mensen dus hun bolletje spoelden in dit water. Omdat we eigenwijs waren en toch nog het centrum van Ubud wilden zien, hebben we daar snel een ijsje gegeten om mooi weer af te dwingen (niet gelukt). Eenmaal terug in Sanur gingen we, op aanraden van het personeel, naar een Foodmarket. Niet zo'n hippe als bij ons in Nederland, maar het was schattig en goedkoop en heel lekker.

Dat was ons avontuur op Bali, nu op naar de Gili's!!